教師と保護者に対するアドバイス

 これは、全米スクールサイコロジスト協会から即日配布されたプリントです。
 保護者と教員が何をすればいいかを説明しています。日本語は原文の下にあります。


For Immediate Release from the National Association of School
Psychologists
Helping Children Cope With Tuesday's Acts of Terrorism
Tips for Parents and Teachers


Tuesday's tragic acts of terrorism are unprecedented in the American experience. Children, like many people, may be confused or frigtened by the news and will look to adults for information and guidance on how to react. Parents and school personnel can help children cope first and foremost by establishing a sense of safety and security. As the nation learns more about what happened and why, adults can continue to help children work through their emotions and perhaps even use the process as alerting experience.

All Adults Should:

1. Model Calm and control. Children take their emotional cues from the significant adults in their lives. Avoid appearing anxious or frightened.

2. Reassure children that they are safe and so are the other important adults in their lives.
Explain that these buildings were targeted for their symbolism and that schools, neighborhoods, and regular office buildings are not at risk.

3. Remind them that trustworthy people are in charge. Explain that the government emergency workers, police, fireman, doctors, and even the military are helping people who are hurt and are working to ensure that no further tragedies occur.

4. Let children know that it is okay to feel upset. Explain that all feelings are okay when a tragedy like this occurs. Let children talk about their feelings and help put them into perspective. Even anger is okay, but children may need help and patience from adults to assist them in expressing these feelings appropriately.

5. Observe children's emotional state. Depending on their age children may not express their concerns verbally. Changes in behavior, appetite, and sleep patterns can also indicate a child's level of grief, anxiety or discomfort. Children will express their emotions differently.
There is no right or wrong way to feel or express grief.

6. Tell children the truth. Don't try to pretend the event has not occurred or that it is not serious. Children are smart. They will be more worried if they think you are too afraid to tell them what is happening.

7. Stick to the facts. Don't embellish or speculate about what has happened and what might happen. Don't dwell on the scale or scope of the tragedy, particularly with young children.

8. Keep your explanations developmentally appropriate. Early elementary school children need brief, simple information that should be balanced with reassurances that the daily structures of their lives will not change. Upper elementary and early middle school children will be more vocal in asking questions about whether they truly are safe and what is being done at their school. They may need assistance separating reality from fantasy. Upper middle school and high school students will have strong and varying opinions about the causes of violence in schools and society. They will share concrete suggestions about how to make school safer and how to prevent tragedies in society. They will be more committed to doing something to help the victims and affected community. For all children, encourage them to verbalize their thoughts and feelings. Be a good listener!




全米スクールサイコロジスト協会からの緊急配布資料
子ども達が火曜日に生じたテロ事件に対処できるために
教師と保護者に対するアドバイス


火曜日のテロ事件は、アメリカ史上未曾有の悲惨なできごとです。子どもたちはニュースを聴いて震え、大人たちにどう対処したらいいのかについて助けを必要とするでしょう。
教師、保護者は、第一に子どもたちが安心できるような対応を心がけてください。テロ事件の原因や経過等が次第に解明されてゆくにつれて、私達は子ども達が、体験を通じて自分に巻き起こる感情の嵐に対応できるように援助しつづける必要があります。

全ての大人は次のことを行ってください

1.落ち着いて、自分の行動や感情をコントロールするお手本になる。
 子どもたちは、感情的な反応を身近な大人から学びます。怯えたり、不安がったりしないでください。

2.子どもたちに「大丈夫である」ことを繰り返し伝える。
 そして、子どもたちにとって大切な大人(親や親戚・先生など)も無事であると教えてください。攻撃を受けた建物は、「世界経済のシンボル」(または「アメリカの象徴」)であったためであり、近隣の学校や事務所は危険がないことを説明してください。

3.信頼できる人たちが援助に当たっていることを繰り返し伝える。
 政府の危機介入スタッフや警察、消防隊員、医者、その他救助隊員や軍隊がけがをした人たちの援助に当たり、二度と同じ悲劇が起こらないように働いていることを伝えます。

4,子ども達に、動揺するのは自然なことであると伝える。
 このような惨劇が生じた時には、どんな感情が生じても当然であることを伝えます。子どもたちが自分の感情を話せるように支援し、自分の感情を認識できるようにしてください。怒りをもつのも当然なのだと伝えますが、その表現の方法については、適切な方法を大人とともに考えるように根気強く援助してください。

5.子どもの感情の状態を把握しておく。
 子どもの年齢によっては、自分の不安を言語化できない場合もあります。行動や食欲の変化、睡眠パターンなども子どもの不安や悲しみ、不快感の程度を表現していますので留意してください。
 子ども達は、自分の感情をそれぞれ異なる方法で表現しています。

6.事実を伝える。
 事件がなかったとか、あまり深刻な状態ではないなどとごまかさないでください。子どもは賢いですから、見抜いてしまいます。あなたが事実を隠すことで不安が高いことを示してしまった場合、子ども達はもっと心配してしまいます。

7.事実を把握する。
 生じた出来事について推測したり、これからこういうことが起こるだろうという憶測はやめてください。特に、幼い子どもたちに、被害の大きさなどをくどくどと話すのはやめましょう。

8.事実を説明するときには、子どもの年齢に相応の話し方を選ぶ。
 小学校低学年は、短く、わかりやすい情報を与えると同時に、彼らの日常生活が変わることはないことを確認させます。小学校高学年及び中学校1・2年生は、「本当に安全なのか」「先生たちが自分たちの学校生活に度運名ことをするのか」等について質問してくるでしょう。彼らには、自分たちの想像と現実を分ける援助が必要です。中学3年生及び高校生は、自分たちの学校や社会で起こる暴力に対してさまざまな意見を表明するでしょう。彼らには、わかりやすい提案を示して、自分たちの学校を建て直したり、テロから守るために何ができるかについていっしょに考えたり、アドバイスを与える必要があります。被害者支援のために直接・間接に活動を始める生徒も支援してください。
 全ての子ども達が、自分の感情や考えを表明できるように援助してください。よい聴き手になりましょう!